Betekenis administratie

Wat betekent administratie? Hieronder vind je 13 betekenissen van het woord administratie. Je kunt ook zelf een definitie van administratie toevoegen.

1.

12   3

Administratie


a) Het gehele complex van handelingen die worden verricht ten behoeve van het "administreren". b) De bij het administreren vastgelegde en verstrekte informatie. c) De afdeling die met het administreren is belast.
Bron: labyrinth.rienkjonker.nl

2.

8   4

administratie


zelfstandig naamwoord - het bijhouden van de gegevens van een bedrijf
Voorbeeld: onze administratie is perfect in orde
het kantoor waarin de gegevens worden bijgehouden
Voorbeeld: waar vind ik de administratie?
Bron: www.muiswerk.nl

3.

7   4

Administratie


Het systematische verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de gemeentelijke organisatie en ten behoeve van de verantwoording orden afgelegd.
Bron: labyrinth.rienkjonker.nl

4.

8   6

administratie


het verkrijgen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen en doen functioneren van een huishouding, bedrijf of organisatie
Bron: thesaurus.politieacademie.nl

5.

5   3

administratie


  • de plaats waar gegevens zorgvuldig worden vastgelegd zodat ze later terug te vinden of te controleren zijn Zijn inschrijving kon niet worden teruggevonden in de administratie .
  • beherend orgaan van een instantie Tarieven zijn op te vragen bij de administratie .
  • beheer of bestuur
    Bron: nl.wiktionary.org

  • 6.

    5   3

    Administratie


    Daarin staan belangrijke gegevens om de productiewaarde of toegevoegde waarde vast te stellen.
    Bron: scholieren.com

    7.

    5   4

    administratie


    (engels: administrative records) Alle zaken en handelingen die betrekking hebben op het beheer van een organisatie, met name in verband met het budget, het personeel en de productie. De term administratie wordt in engere zin ook gebruikt voor al de schriftstukken die tot een dergelijk beheer behoren.
    Bron: aat-ned.nl

    8.

    2   3

    Administratie


    Administratie wil in veel gevallen zeggen: kantoorwerk in de breedste zin van het woord. Vroeger ging het veelal om het bijhouden van financiële verantwoording door middel van boekhouding bestaande uit onder andere kasboeken, journaaloverzichten. Voorheen gebeurde dat meestal handgeschreven. In de loop van de 20e eeuw werd de typemachine steeds meer toegepast, en in de jaren negentig deed de computer uitgebreid zijn intreden. Nu kun je vooral denken aan computer en hoofdwerk. Tegenwoordig betekent het vaak geautomatiseerd databasewerk voor onder andere personeelszaken, zoals uitbetaling van salaris, registratie van vrije dagen, enzovoort. Denk ook aan logistieke zaken en uitkeringsinstanties als het UWV. In de zorgsector wordt gesproken van patiëntenadministratie of medische administratie. De moeite of kosten voor ondernemers, instellingen en particulieren om overheidsregels na te leven en vergunningen aan te vragen wordt wel aangeduid als administratieve lasten(druk) of regeldruk. Bij bijvoorbeeld een belastingwet komt deze bovenop de last van de belasting zelf, bij een subsidie vormt deze voor de ontvanger de keerzijde. Bij introductie, wijzigen en afschaffen van regelingen is vaak het streven deze lastendruk te verminderen of niet te veel te laten stijgen, zie ook Actal. Zo is er bijvoorbeeld de Wet uniformering loonbegrip, en wordt een winstbox en loonsomheffing overwogen. Het woord "administration" is Amerikaans Engels voor "regering" of "bestuur" en wordt in deze betekenis vrij vaak verkeerd vertaald met "administratie". Zo wordt de regering van de Amerikaanse president Barack Obama in die taal de "Obama administration" genoemd.
    Bron: nl.wikipedia.org

    9.

    1   2

    Administratie


    Administratie wil in veel gevallen zeggen: kantoorwerk in de breedste zin van het woord. Vroeger ging het veelal om het bijhouden van financiële verantwoording door middel van boekhouding bestaande uit onder andere kasboeken, journaaloverzichten. Voorheen gebeurde dat meestal handgeschreven. In de loop van de 20e eeuw werd de typemachine steeds meer toegepast, en in de jaren negentig deed de computer uitgebreid zijn intreden. Nu kun je vooral denken aan computer en hoofdwerk.
    Bron: belastingadviseur.nl

    10.

    2   4

    Administratie


    Belangrijke gegevens om de productie of toegevoegde waarde vast te stellen.
    Bron: scholieren.com

    11.

    2   5

    Administratie


    Vroeger: administratie. Tegenwoordig: regering.
    Bron: woordenboer.nl

    12.

    1   4

    Administratie


    Verwerking van gegevens.
    Bron: dimensys.nl

    13.

    0   5

    Administratie


    ook wel
    Bron: scholieren.com


    Betekenis van administratie toevoegen.
    Betekenis:
    NSFW / 18+
    Aantal woorden:

    + Meer opties
    Naam:
    E-mail: (* optioneel)
     

    << Ademaro adembenemend >>

    Betekenis-definitie.nl is een internet woordenboek geschreven door mensen zoals jij en ik!
    Help mee, en voeg een woord toe. Alle soorten woorden zijn welkom!

    Betekenis toevoegen